Sælgere er i stor efterspørgsel
Mange virksomheder leder og leder efter en ny sælger, men helt uden held med at finde den rette kandidat. I visse tilfælde opslår virksomheder jobopslag, uden at modtage henvendelser, kun nogle få eller kun irrelevante. Det skyldes at sælgerne ikke hænger på træerne. De fleste dygtige sælgere er i arbejde. Og virksomhederne gør meget for at holde på deres medarbejdere, for ellers ved de godt, at der er risiko for at miste dem.
I sådan en tid kan det være smart at finde et salgstalent, som kan udvikle sig i virksomheden. Mange virksomheder benytter sig i dag af rekrutteringsbureauer, når de skal finde deres nye sælger. Virksomheder, som fx DEDIKATION er specialiserede i at finde salgskandidater, og hjælper til dagligt virksomheder med at salgsmedarbejdere på alle niveauer. Det kan fx være ved at headhunte sælgere, salgschefer eller salgsdirektører osv. Ofte kan rekrutteringsbureauerne nemlig drage nytte af deres stærke netværk samt CV-databaser.
Mange virksomheder vælger i dag at ansætte en sælger som ikke nødvendigvis har meget erfaring, men som har talent for salg. Dennes løn vil oftest være lavere end fx en sælger med 5-10+ års erfaring. Med tiden får de sig dermed en dygtig sælger som de også har været med til at forme, uddanne og udvikle, og i mange tilfælde skaber det en større loyalitetsfølelse samt et bedre sammenhold på arbejdspladsen.
Hvor finder man salgstalenterne?
Skal I finde det næste salgstalent til dit team, kan I starte med at spørge i jeres netværk. Der kan jo være nogen I kender eller nogen i deres netværk, som matcher det I søger. LinkedIn er en populær platform, når det drejer sig om at finde nye medarbejdere. Skulle jeres opslag ikke give jer det ønskede resultat, kan I overveje at få hjælp fra et rekrutteringsbureau. Deres netværk er ofte meget stort mht. salgsprofiler.